Siirry sisältöön
Haku

Vaikuttajakoulu 2.0 – vaikuttajalta vaikuttajalle

Toimin vuonna 2023 harjoittelijana Varsinais-Suomen liiton vaikuttajakoululle ja toteutin vaikuttajakoululle kehittämistyön, jonka pohjalta sivun alaosasta löytyvä Vaikuttajakoulu 2.0 -raportti on koottu. Omat kompetenssini työn toteuttamiselle on koottu pitkästä kokemuksesta vaikuttamisessa, soveltuvista korkeakouluopinnoista yhteisöpedagogina järjestöissä ja nuorisotyössä, sekä omasta kokemuksestani aiempien vuosien vaikuttajakoululaisena. Olen vuodesta 2015 asti toiminut vaikuttamisessa täydellä sydämellä ja nyt vaikuttajakoulu – ja vaikuttajakoululaiset, ovat vieneet sen. Roolini vaikuttajakoulun parissa oli monipuolinen, sillä toimin paitsi kehittämistyön toteuttaneena opiskelijana myös vaikuttajakoulun organisoijana ja ohjaajana.

Vaikuttajakoululaisten omat kokemukset kehittämistyön pohjana

Koko prosessi oli opettavainen ja antoisa. Työskentelin kehittämistyön parissa opinnäytetyöni puitteissa osana yhteisöpedagogin tutkintoa. Itse vaikuttajakoulun vuosikurssin 2019–20 käyneenä harjoittelukokemus antoi mahdollisuuden nähdä vaikuttajakoulun toiminnan syvemmät rakenteet ja kehittää niitä osallistavalla ja pedagogisella otteella. Parasta kokemuksessa kuitenkin oli tutustua vaikuttajakoulun nuoriin osana ohjauksen kehittämistä.

Yksi keskeinen osa kehittämistyötä oli datan kerääminen aiempien vuosien osallistujista ja kokemuksista, joiden avulla voimme tarkastella aikaisempien vuosien toimintaa ja kehittää vaikuttajakoulua. Tuotetun datan pohjalta merkittävämpiä tietoja olivat hakukanavat, hakijoiden taustat ja osallistujien toiminta vaikuttajakoulun jälkeen. Oli ilo huomata, että jopa 92,5 % aiemmista vaikuttajakoululaisista on mukana jossain vaikuttamistoiminnassa. Kunnianhimoistako? Ehkä, mutta tehdään siitä tulevaisuudessa 99 %.

Tavoitteena merkitykselliset kohtaamiset ja yhteisöllisydyen vahvistaminen

Kehittämistyöni keskittyi erityisesti ohjelman rakenteiden ja ohjauksen muutoksiin, jossa pureuduttiin erityisesti vaikuttajakoululaisille toteutetuissa kyselytutkimuksissa nousseiden yhteisöllisyyden ja ohjelman rakenteiden, kuten ajallisen resurssien tukemiseen. Esimerkiksi nämä ovat osa selkeitä tavoitteita, joiden avulla pyrimme luomaan merkityksellisiä kohtaamisia ja tukemaan nuorten yhteisöllisyyttä. Esimerkkeinä tavoitteiden tukemista olivat osallistavat ohjelmaosiot, kuten speed friending Turun nuorten valtuutettujen kanssa ja yhteinen illanvietto Varsinais-Suomen keskustanuorten kanssa.

Osallistava ohjelma ja kaiken taustaisten osallistujien huomiointi sai hyvää palautetta muutoksista toteutetun kyselytutkimuksen perusteella. Vaikka ihanat terveiset välikyselyn lisäkommenteissa saavat intohimolla mukanaolevan ohjaajan poskelle vierähtämään muutaman kyyneleen, sydäntä lämmittävin kokemus oli kuitenkin olla mukana, kun vaikuttajakoulun nuorten silmät syttyvät huolella laaditun ohjelman osioista.

Videoviestinnällä lisää näkyvyyttä

Vaikeinta vaikuttajakoulun kehittämisessä oli sen viestintä, sillä vaikka minulla onkin aiempaa kokemusta viestinnästä, ei se ole intohimoni. Juuri sen takia yksi suurimmista onnistumisen kokemuksista on, että videopohjainen ja muodoton viestintä sekä laajennetut markkinointikanavat toivat vaikuttajakoululle enemmän näkyvyyttä ja houkuttelivat laajempaa osallistujajoukkoa.

Kaikille saavutettava vaikuttajakoulu

Itselleni oli erittäin tärkeää ottaa huomioon kehittämistyössä ja tulevissa suosituksissa vaikuttajakoulun saavutettavuus. Halusimme varmistaa, että jokainen nuori, riippumatta taustastaan, voi osallistua. Tämä näkyi muun muassa hakumarkkinoinnin kohdentamisessa tarkemmin eri kohderyhmille.

Kokemuksen jälkeen olen kiitollinen, että muutoksiin oltiin tyytyväisiä. Vaikuttajakoulu 2.0:n tarina jatkuu ja luotan Varsinais-Suomen liiton rautaisiin asiantuntijoihin, jotka jatkavat vaikuttajakoulun parissa. Raportin suosituksia tulevaisuuden hakuun, ohjelmaan ja viestintään voidaan hyödyntää entistä paremman vaikuttavuuden saavuttamiseksi. Olen ylpeä siitä, että sain olla tekemässä vaikuttajakoulusta yhä vaikuttavampaa kokemusta varsinaissuomalaisille nuorille.

Jade Tähtinen

Jade Tähtinen toimi vuonna 2023 harjoittelijana Varsinais-Suomen liiton vaikuttajakoululle ja toteutti vaikuttajakoululle kehittämistyön, jonka pohjalta on koottu Vaikuttajakoulu 2.0 -raportti (löytyy vaikuttajakoulun alasivulta). Jadella on pitkä kokemus vaikuttamisesta, soveltuvista korkeakouluopinnoista yhteisöpedagogina järjestöissä ja nuorisotyössä, sekä myös omaa kokemusta aiempien vuosien vaikuttajakoululaisena.