Eurooppalaisen raideleveyden selvittäminen alkoi pohjoisesta ja laajenee koko maahan

Väyläviraston mukaan yleiseurooppalaisen raideleveyden yhteydet hyödyttäisivät Suomessa sotilaallista liikkuvuutta. Kapeampi raideleveys voitaisiin toteuttaa rakentamalla uusia raiteita nykyisten rinnalle ja ns. limittäisraiteilla. Selvityksen mukaan raideleveyden muuttaminen palvelee kokonaisturvallisuutta, mutta ei olisi hyöty-kustannussuhteeltaan kannattavaa.
Hallitus esitti puoliväliriihessä 20 miljoonaa euroa suunnittelurahoitusta Rail Nordica -hankkeelle, jossa eurooppalainen raideleveys ulotettaisiin mm. Haaparannasta Kemiin. Selvityksissä on tarkasteltu myös mallia, jossa raideleveys muutettaisiin myös Etelä-Suomen suurissa ratahankkeissa.
Pohjois-Suomen raideleveyden muuttaminen maksaisi hankkeen laajuudesta riippuen arviolta 1,5 miljardista viiteen miljardiin euroa. Vuonna 2024 Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon asetuspäivitykseen sisällytettiin vaatimuksia eurooppalaisesta raideleveydestä. Laajempi koko Suomea koskeva raideleveysselvitys on tarkoitus tehdä kesään 2027 mennessä. Väylävirasto esitteli selvityksen tuloksia 11.6.2025 pidetyssä raideleveysseminaarissa.
Lisätietoja:
