Utredningen om den europeiska spårvidden började i norr och utvidgas till hela landet

Enligt Trafikledsverket skulle anslutningar med den europeiska standardspårvidden gynna den militära rörligheten i Finland. En smalare spårvidd kunde genomföras genom att bygga nya spår parallellt med de befintliga eller så kallade kombinationsspår. Enligt utredningen skulle en ändring av spårvidden främja den övergripande säkerheten, men vara olönsam ur ett kostnads-nyttoförhållande.
Regeringen föreslog vid ramförhandlingarna i april 2025 ett planeringsanslag på 20 miljoner euro för projektet Rail Nordica, där den europeiska spårvidden skulle förlängas bland annat från Haparanda till Kemi. I utredningarna har man även granskat en modell där spårvidden ändras också i stora banprojekt i Södra Finland.
Att ändra spårvidden i Norra Finland skulle enligt projektets omfattning kosta cirka 1,5 till 5 miljarder euro. År 2024 inkluderades krav på europeisk spårvidd i revideringen av TEN-T-förordningen om det transeuropeiska transportnätet. En bredare utredning om spårvidden för hela Finland ska göras före sommaren 2027.
Trafikledsverket presenterade resultaten av utredningen vid ett spårviddsseminarium som hölls den 11.6.2025.
Mer information:

Malla Rannikko-Laine
intressebevakningsdirektör