Hälsningar från mars landskapsstyrelse

Egentliga Finlands förbund främjar inledandet av regional tågtrafik
Kommunikationsministeriet har begärt ett yttrande av Egentliga Finlands förbund gällande regeringens proposition med förslag till lagstiftning om de behöriga myndigheterna inom järnvägstrafiken. Egentliga Finlands förbund betonar att det finns utmärkta förutsättningar för ett hållbart bostads- och arbetsmarknadsområde i regionen, förutsatt att tågtrafiken inkluderas i den regionala kollektivtrafiken. En utvecklad tågtrafik förbättrar tillgängligheten och livskraften i regionen och främjar hållbara färdsätt.
Det är möjligt att inleda regional tågtrafik i alla banriktningar i Egentliga Finland:
- Åbo–Salo
- Åbo–Nådendal
- Åbo–Loimaa–Tammerfors
- Åbo–Nystad
Egentliga Finlands förbund har i sitt yttrande till kommunikationsministeriet förutsatt att det område för tätorts- och närtågstrafik som bygger på avtal om köptrafik ska utvidgas så att det förutom de nuvarande städerna Helsingfors, Tammerfors, Lahtis, Kouvola och Kotka även omfattar Egentliga Finland. Det här blir möjligt när det gällande avtalet om köptrafik upphör 2030 och konkurrensutsättningen av nya avtal inleds 2026–2028.
Enligt Transport- och kommunikationsverket Traficoms utredning kan regional tågtrafik inledas i den första fasen från Åbo till Salo, Nådendal och via Loimaa i riktning mot Tammerfors (VE1+) och senare på 2030-talet till Nystad (VE2). Vidare har kommunerna längs banavsnittet i riktning mot Nystad av Trafikledsverket begärt närmare information om eventuella faktorer som kan hindra att trafiken inleds tidigare än planerat.
Den statliga finansieringen och investeringarna i infrastrukturen är avgörande
Egentliga Finlands förbund betonar att arbetet med att utvidga tågtrafiken kräver engagemang från statens sida och utökade finansieringsanslag. Den nuvarande årliga budgetramen på 35 miljoner euro räcker inte till för att inleda nya förbindelser utan måste utökas.
För att en regional tågtrafik ska kunna inledas och fungera effektivt behövs också betydande ban- och stationsinvesteringar. Centrala utvecklingsobjekt är till exempel följande:
- Förbättring och elektrifiering av banavsnittet Åbo–Reso–Nådendal
- Främjande av projektet Västbanan
- Ombyggnad av banavsnittet Åbo–Nystad
- Planering och utveckling av stationsplatser
I egenskap av ägare av trafikledsnätet är det staten som ansvarar för renoveringen och utvecklingen av bannätet. En smidig trafik förutsätter också att staten och regionen samarbetar tätt.
Materielbolag och lagändringar ska stödja tågtrafiken
Egentliga Finlands förbund anser det vara viktigt att lagändringen om myndigheternas ansvar när det gäller persontågtrafik genomförs så att den stöder en öppnare marknad och inte hindrar nya aktörer från att komma in på transportmarknaden. Enligt förbundet bör det säkerställas att det förbud mot direktupphandlingar som ingår i lagförslaget inte hindrar att småskaliga pilotprojekt genomförs på nya förbindelsesträckor.
Dessutom anser förbundet att materielbolaget för offentligt understödd köptrafik har en betydande roll när det gäller att skapa ett fungerande konkurrensläge och en effektiv marknad. Finlands avvikande spårvidd kräver centraliserade lösningar som garanterar en jämlik tillgång till materiel och som möjliggör effektiva upphandlingar och underhållsorganisationer.
Mer information: intressebevakningsdirektör Malla Rannikko-Laine, tfn 040 721 3429
Egentliga Finlands förbund förordar järnvägsplanen för en ny hållplats i Reso
Trafikledsverket har begärt ett utlåtande av Egentliga Finlands förbund angående järnvägsplanen för en ny hållplats i Reso. Egentliga Finlands förbund förordar att järnvägsplanen ska godkännas och att projektet ska få framskrida smidigt i fråga om såväl den fortsatta planeringen som investeringsbesluten. Järnvägsplanen har tagits fram i samarbete mellan Trafikledsverket och Reso stad i enlighet med landskapsplanen och trafiksystemplanen för Egentliga Finland.
Den nya hållplatsen i Reso är ett stort steg i utvecklingen av den regionala tågtrafiken. I och med den kan fjärrtågsturerna från Helsingfors och Tammerfors fortsätta ända till Reso, och den främjar också inledandet och utvecklingen av tågtrafiken mellan Åbo och Nystad. Hållplatsen förbättrar kollektivtrafikförbindelserna och tillgängligheten särskilt för dem som bor i tätorterna längs järnvägen och främjar på så sätt hållbara färdsätt i hela regionen.
Projektet stärker Resos ställning som en trafikknutpunkt och stöder utvecklingen av samhällsstrukturen både på lokal nivå och i hela landskapet. En smidigare trafik främjar också förutom regionens livskraft även arbetet med att utvidga pendlingsområdena och uppnå målen för hållbar utveckling.
Egentliga Finlands förbund påpekar att banavsnittet Reso–Nådendal är viktigt med tanke på utvecklingen av tågtrafiken för hela banriktningen. Banavsnittet Åbo–Reso–Nådendal utgör i sin helhet en del av den europeiska transportkorridoren TEN-T, som är av stor betydelse för Finlands förbindelser västerut och försörjningsberedskapen. Förbundet betonar att denna helhet bör beaktas i den fortsatta planeringen av projektet.
Mer information: specialplanerare Salla Murmann, tfn 050 462 3049
Kaunisto har anfört besvär över valet av intressebevakningsdirektör hos förvaltningsdomstolen – landskapsstyrelsen kräver att besvären förkastas som grundlösa
Timo Kaunisto har anfört besvär över beslutet om val av intressebevakningsdirektör hos Åbo förvaltningsdomstol. Landskapsstyrelsen kräver i sitt utlåtande att besvären förkastas som grundlösa och att valet av intressebevakningsdirektör ska hållas i kraft som sådant.
Mer information: Förvaltningsdirektör Petra Määttänen, tfn 041 502 5246
Egentliga Finlands förbunds resultat för räkenskapsperioden 2024 betydligt positivare än beräknat
Egentliga Finlands förbunds resultat för räkenskapsperioden 2024 uppvisar ett överskott på närmare 186 000 euro. Det är ett betydligt bättre resultat än väntat. Besparingar gjordes i synnerhet i fråga om personalkostnaderna, som blev mindre än planerat. Landskapsfullmäktige ska godkänna bokslutet på sitt sammanträde i juni efter att det har beretts av revisionsnämnden.
Mer information: Förvaltningsdirektör Petra Määttänen, tfn 041 502 5246
Stöd för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna – finansiering för nio projekt
Landskapsstyrelsen beviljade Stöd för hållbar tillväxt och livskraft i regionerna -programmets finansiering till nio projekt.
Tukenasi ry: ”Osallisuudella elinvoimaa” 17 983 euro.
Yrityssalo Oy: ”Salo Defense & Security 2025–2026” 84 042 euro.
Loimaa stad: ”Loimaan seudun vetylaakso” 68 159 euro.
Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry. ”Liiku lähellä, viesti vertaisena -toiminnan levittäminen Varsinais-Suomeen 36 564 euro.
Pargas stad (Kimitoön och Visit Turku Archipelago med) ”Saariston matkailijat ja kehittäjät SAMKE 74 591 euro.
Turun ammattikorkeakoulu Oy: (Osatoteuttaja Turun Ammatti- instituutti) myönnetään hankkeeseen ” ENTEET - Ennakoinnin tietolähteet” 85 017 euro.
Egentliga Finlands förbund: ”Palveludatan laadun parantaminen (Palveludata)” 16 787 euro.
Valonia/Egentliga Finlands förbund ”Ilmastonmuutokseen sopeutuminen Varsinais- Suomen kunnissa” 67 125 euro.