Kuulumisia kesäkuun maakuntahallituksesta

Varsinais-Suomen liitolle vetovastuu Scandria Alliance -verkostossa – vahvistaa kansainvälistä vaikuttavuutta ja alueellisia tavoitteita
Maakuntahallitus hyväksyi kokouksessaan, että Varsinais-Suomen liitto siirtyy Scandria Alliance -verkoston täysjäseneksi 25.6.2025 alkaen, kun jäsenyys siirtyy Turun kaupungilta liitolle. Jäsenyyden siirto vahvistetaan virallisesti verkoston vuosikokouksessa Brysselissä.
Scandria Alliance on Euroopan TEN-T-liikenneverkon Skandinavia–Välimeri-käytävällä toimiva alue- ja kaupunkiverkosto, jonka tavoitteena on ilmastoälykkäiden ja multimodaalisten liikenneyhteyksien edistäminen sekä kestävä aluekehitys. Verkostossa on tällä hetkellä seitsemän täysjäsentä ja seitsemän liitännäisjäsentä. Jäsenalueet edustavat yli 20 milj. asukasta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Italiassa.
Jäsenyyden siirtoa puoltavat useat tekijät, kuten tarve läntisten yhteyksien edistämieen. Muut Scandria Alliancen täysjäsenet ovat alueellisia toimijoita, mikä tekee Varsinais-Suomen liitosta kaupunkia luonnollisemman edustajan verkostossa. Liitolla on virallinen vastuu alueellisesta suunnittelusta ja kehittämisestä, ja se on jo ennestään ollut aktiivisesti mukana verkoston toiminnassa yhteistyössä Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimiston kanssa.
Lisätietoja: Maakuntajohtaja Jyri Arponen, p. 040 766 2906
Varsinais-Suomen hallitusohjelmatavoitteet edistyneet vaalikauden puolivälissä
Varsinais-Suomen maakuntahallitus hyväksyi toukokuussa 2022 hallitusohjelmatavoitteet eduskuntakaudelle 2023–2027. Tavoitteet asetettiin kolmeen pääteemaan:
- Saavutettavuus ja nopeat yhteydet
- Puhdas ja houkutteleva Saaristomeri
- Kasvu ja osaava työvoima
Näiden teemojen alle määriteltiin yhteensä 20 tavoitetta, joista 16 on edennyt vaalikauden puoliväliin mennessä.
Maakunnan kärkitavoitteiksi nousivat Länsiradan rakentaminen ja Saaristomeren tilan parantaminen, ja molemmat on huomioitu hallitusohjelmassa edistävillä kirjauksilla. Hallitusohjelma sisältää sitoutumisen Länsiradan rakentamiseen ja sen aloittamiseen ensimmäisillä yhteysväleillä. Saaristomeren tilan osalta edistysaskeleita ovat mm. Saaristomeriohjelman jatkaminen, ravinnekierron pilottialueet ja teknologianeutraali ravinnekiertotuki.
Keskeisiä saavutuksia muissa liikennehankkeissa:
- Investointipäätös Turun kehätien parantamisesta Raision keskustassa
- Investointipäätös Paraistenväylän toteuttamisesta
Lisäksi merkittävää edistymistä on tapahtunut seuraavissa tavoitteissa:
- Turun lentoaseman kehittäminen
- Saaristolain uudistaminen
- Saaristoliikenteen kehittäminen
- Lääkekehityskeskuksen perustaminen
- Englanninkielisen ylioppilastutkinnon mahdollistaminen
Maakuntahallitus kävi lähetekeskustelun edunvalvontatavoitteiden päivittämisestä kaudelle 2027–2031.
Lisätietoja: vs. edunvalvontajohtaja Malla Rannikko-Laine, p. 040 721 3429
Varsinais-Suomen liitto ehdottaa tarkennuksia alueidenkäyttölakiin
Varsinais-Suomen liitto on antanut lausunnon ympäristöministeriölle alueidenkäyttölain uudistuksesta, joka on osa vuodesta 2018 jatkunutta maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistusta. Uudistuksen tavoitteisiin kuuluu muun muassa maakuntakaavan yksityiskohtaisuuden vähentäminen.
Liiton näkemyksen mukaan alueidenkäyttölakiin esitetyt uudistukset eivät saa vaarantaa suunnittelujärjestelmän keskeisiä perusperiaatteita. Maakuntakaavan on edelleen toimittava ohjaavana tasona suhteessa yksityiskohtaisempaan suunnitteluun. Suunnittelun sujuvuuden ja strategisesti tärkeiden hankkeiden – kuten puhtaan siirtymän, huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden – etenemisen varmistamiseksi maakuntakaavatasolla tapahtuva ylikunnallinen yhteensovittaminen on välttämätöntä.
Liitto esittää myös, että maakuntakaavan sisältövaatimuksiin palautetaan velvoite arvioida suunnitteluratkaisujen tarkoituksenmukaisuutta aluerakenteen näkökulmasta. Tämä mahdollistaa pitkäjänteisen varautumisen eri kehitysvaihtoehtoihin. Lisäksi liitto painottaa, että maakuntakaava on asiantuntijaosaamiseen ja demokraattiseen prosessiin perustuva juridinen asiakirja, joka on jatkossakin perusteltu väline viranomaisten yhteistyölle. Maakuntakaavan edistämisvelvoite – tai vähintään velvoite ottaa huomioon – tulisi säilyttää laissa.
Uudistuksen yhteydessä esitetyt säännökset teollisen maatuulivoiman ja aurinkovoiman rakentamisesta kaipaavat myös täsmennyksiä. Maakuntakaavasta erillinen normiohjaus kuntatasolla ei ole perusteltua. Lisäksi liitto ehdottaa, että vaikutuksiltaan merkittävän aurinkovoimapuiston alarajaksi asetetaan joko 40 hehtaaria tai että se määritellään tapauskohtaisesti – nykyinen esitys 10 hehtaarin rajasta on liian matala.
Lisätietoja: suunnittelujohtaja Heidi Saaristo-Levin, p. 050 546 2936
Pohjoismainen saaristoyhteistyö hakee virallista EGTS-statusta
Pohjoismainen saaristoyhteistyö, jossa Varsinais-Suomen liitto on osapuolena, on käynnistänyt prosessin juridisen aseman vahvistamiseksi. Tavoitteena on saada EGTS-status (Eurooppalainen alueellisen yhteistyön yhtymä), joka mahdollistaisi itsenäisen aseman suhteessa EU-ohjelmiin sekä työnantajaroolin ilman välikäsiä. Yhteistyöllä on jo yli 40 vuoden historia ja se toimii yhtenä Pohjoismaiden ministerineuvoston rajakomiteoista. Päätös prosessin käynnistämisestä tehtiin 15.5.2025 Brändössä kokoontuneessa yhteistyöneuvostossa.
Lisätietoja: saaristo- ja maaseutuasiamies Sami Heinonen, p.040 041 3704
Varsinais-Suomen liitto varaa EAKR-rahoitusta kymmenelle hankkeelle
Varsinais-Suomen liitto varaa Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -ohjelmasta EAKR-rahoitusta kymmenelle hankkeelle noin 2,3 miljoonaa euroa. Rahoitus kohdentuu Etelä-Suomen kuudennen yhteishaun perusteella.
- RaTKI – Ruoka-alan TKI-toimintaa kiihdyttävät toimintamallit, Business Turku Oy ja Turun yliopisto, 338 763 €
- FIMPACT – Vapaamuotoinen ruiskuvalu lääketieteellisiin sovelluksiin, Turun AMK, 218 235 €
- Teollisuuden Älyratkaisut, Turun AMK, 223 169 €
- SignalSafe – Turvallisempaa ja tehokkaampaa merenkulkua, Turun AMK, 194 831 €
- Yritysten kestävyyssääntely muuttuvassa maailmassa, Turun AMK ja Yrkeshögskolan vid Åbo Akademi, 205 446 €
- REDUCE – Ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja rannikkoveden laadun parantaminen, Turun AMK, 289 354 €
- VHOPIS – Vesivarojen huomioiminen puhtaissa investoinneissa, Turun AMK, 89 400 €
- KAPOJAT – Kotimainen arvoketju poistotekstiileille ja hampulle, Turun AMK, 234 848 €
- Uudistuva autonkierrätys kestävyyssiirtymässä, Turun AMK ja Turun kaupunki, 276 604 €
- QualiPlast – Muovien laadun mittaus ja kiertotalousdata, Turun AMK, 184 581 € ja INVEST QualiPlast – Muovien laadun mittaus ja kiertotalousdata (osahanke), Turun AMK, 15 225 €